Rökning

Varför började man röka? Är det coolt att röka? Varför slutade man inte? Varför varför & massa varför ...

Rökning är bland det SÄMSTA som finns. De flesta som börjar är ungdomar runt 11-13 års ålder och dom börjar för dom tycker det är coolt och självklart grupptryck. Men det är inte lika coolt efter två år det är inte coolt någonstans när man har rökhosta, man är beroende. Då sitter man och funderar på ''varför började jag?'' Man ångrar sig så grymt mycket. Man hade kanske inte haft den här dåliga konditionen och de här svarta lungorna. Man hade inte luktat äckligt varje dag, dålig andedräckt och fingrarna stinker.

Om man bara hade motstått från första början , första lilla blosset så hade man kanske inte varit som man är just nu. Att röka gör en inte till en tuffare person, det gjorde en till en svagare person som går efer grupptryck. Och när man frågar folk ''varför röker du?'' och dom svarar '' jag vet inte'' Varför röker man då? Man ska ju veta varför man röker. Jo för att man är beroende. Eller så gör man det för man vill vara cool. Jag skriver inte det här inlägget för jag vill vara cool och skryta, men jag röker och jag är beroende och det är ingenting jag är stolt över. För varje gång jag tänder en cigg så tänker jag alla dom här tankarna om varför jag började, varför slutar jag inte osv .. Jag började pga grupptryck. Nu kan jag inte sluta för jag är beroende. Vilket är hemskt. Jag kan inte hantera mina pengar längre för dom tar slut så fort jag får dom.

Jag har försökt sluta flera gånger, och då äter jag massa godis istället, vilket jag inte heller vill göra för jag vill inte gå upp i vikt och få diabetes .. Så ... Hur kan man sluta röka? Först måste man självklart hitta viljan inom sig att sluta, vilket jag har svårt för att hitta. Jag behöver tips om hur jag kan sluta, och rekomendera inte dom jävla nikotintuggummina för dom hjälper inte.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0